Sütő Róbert I Pára I 2024.05.17- 06.15.

 

A Szolnoki Művésztelep meghívja Önt és barátait

Sütő Róbert festőművész
Pára című kiállítására
Időpont:
2024. május 17., péntek 18.00 óra
Helyszín:
Szolnoki Művésztelep Kert Galéria
(5000 Szolnok, Gutenberg tér 12/12.)
Megnyitja:
Nagy Zopán fotóművész, költő
Megtekinthető:
2024. június 15-ig (H-Szo: 9.00 – 16.00)

 

 

SÜTŐ RÓBERT
festőművész
Miskolc, 1977. március 29.

Tanulmányok: 1998-2003 Magyar Képzőművészeti Egyetem, Festő szak, Budapest | 1996-1997 Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola, Eger | 1991-1995 Avasi Gimnázium, Miskolc

 

Egyéni kiállítások:

2022- „VISIO”, EJF Kortárs Galéria, Baja | 2019- Mansfeld Péter Galéria, Csepel | 2019- ”status”, Kalocsa Városi Galéria  | 2018- ”deux”, Ari Kupsus Gallery, Budapest  | 2017- ”AREA”, Miskolci Galéria, Miskolc | 2017- Ari Kupsus Gallery, Budapest | 2016- „R:ED&”, Titok Galéria, Budapest | 2016- ”imagunculae”, Székely Lakásgaléria, Budapest | 2016- ”mutatis mutandis”, Gebauer Galéria, Pécs  | 2015- ”config.”, Érdi Galéria, Érd  | 2013- ”Apertura”, Pepper Art Projects, Budapest | 2012- Kós Ház, Miskolc | 2012- ”MURUS”, Miskolci Galéria Rákóczi-ház,  | 2011- ”köd, fal, tükör”, Eötvös Galéria, Baja | 2011- ”Ipari táj”, Örökmozgó Galéria, Budapest  | 2010- Méliusz Központ, /Pap Gittával/,Debrecen | 2009- Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár, /Pap Gittával/,Székelyudvarhely, RO | 2008- Kriterion galéria, /Pap Gittával/, Csíkszereda,RO | 2008- Barcsay Múzeum, Szentendre | 2007- Nagy Balogh János Kiállítóterem, Budapest | 2007- Chinese Characters Contemporary Art Space, Budapest | 2005- Parafa Galéria,/Pap Gittával/,Hajdúböszörmény | 2005- Magyar Kultúrális Intézet, Prága, CZ | 2004- ”velocity”, Multicont Rt. Galéria, Budapest | 2004- ”WUNDERBAUM”, Meander Galéria, Budapest

 

Válogatott csoportos kiállítások:

2023- TÖREDÉK, MMG, Budapest | 2022- Caffart 13 kiállítás, EJF Kortárs Galéria, Baja | 2022- VÁLOGATÁS A CAFFART NEMZETKÖZI MŰVÉSZTELEP GYŰJTEMÉNYÉBŐL, Szolnoki Művésztelep Kert Galéria | 2022- GONE VIRAL, Collegium Hungaricum, Bécs | 2022- GONE VIRAL, Képező, Budapest |  2021- Caffart 12 kiállítás, EJF Kortárs Galéria, Baja | Caffart kiállítás, Hatvani Galéria |  2020- VIRTUÁLIS, Caffart, Marcali Művelődési Központ, Kulturális Korzó, Kortárs Galéria | 2020- Joint Exhibition Indonesia Hungary 2020 „Celebrating Diversity”, Cemara 6 Art Centre,  Jakarta | 2020- A 11. Caffart Nemzetközi Művésztelep kiállítása, EJF Kortárs Galéria, Baja | 2020- BÁBEL, Caffart kiállítás , Vármező Galéria, Budapest |2019- X CAFFART, Eötvös József Kortárs Galéria, Baja | 2019- Caffart kiállítás, Mansfeld Péter Galéria, Csepel | 2019- Patak Fesztivál 2019., Városi galéria, Szigetszentmiklós | 2019- Szabadiskola 100, Miskolci Galéria | 2019- Bolgár Kulturális Intézet, Budapest | 2019- Caffart kiállítás, Kalocsa Városi Galéria | 2019 – Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach, Kielce PL | 2018- 9. Caffart Nemzetközi Művésztelep kiállítása, Baja | 2018- „Entrópia”, Caffart kiállítás, Városi Galéria Szigetszentmiklós | 2018- „Diversita’”, Caffart Kiállítás ,Centro Arte Lupier, Gardone Val Trompia IT |2018- Caffart kiállítás, KMG Dunaszerdahely | 2018- Caffart kiállítás, Faluház Törökbálint | 2018- Caffart kiállítás, Miskolci Galéria | 2017- 8. Caffart Nemzetközi Művésztelep kiállítása, Baja | 2017- Viegrad4Art, Nemzeti Múzeum, Przemysl, Lengyelország | 2017- XY – Újgenerációs lengyel-magyar festészet, MODEM, Debrecen |2017- Keresztury Dezső VMK Városi Hangverseny- és Kiállítóterem, Zalaegerszeg /Caffart/ | 2016- XXIII. Miskolci Téli Tárlat, Miskolc |2016- Stádium, Eötvös József Főiskola Baja | 2016- Momentum, Pécs, Civil Közösségek Háza Gebauer Galéria /Caffart/ | 2016- Öt év Baján, Eötvös József Főiskola Baja /Caffart/ | 2016- President st., Az Elnök utcai művésztelep kiállítása, Bartók 1 Galéria, Budapest | 2015- Mazsaroff-díjasok kiállítása, Dimitar Dobrovics Szépművészeti Galéria, Szliven, BG | 2015- Caffart Nemzetközi Művésztelep kiállítása, ArtI X-XI Galéria, Budapest | 2015- Caffart Képzőművészeti Egyesület kiállítása, Kossuth utcai Galéria, Csíkszereda, RO | 2015- Mazsaroff-díjasok kiállítása, Ilija Beskov Szépművészeti Galéria, Pleven, BG | 2015- Mazsaroff-díjasok kiállítása, Hriszto Cokev Szépművészeti Galéria, Gabrovo, BG |2015- Mazsaroff-díjasok kiállítása, Magyar Kulturális Intézet, Szófia, BG | 2015- KOPPELUNGEN, Meiningen, DE /Caffart/ | 2015- SZEGMENS, Kápolna Galéria, Kecskemét /Caffart/ | 2015- Sensaria kiállítás, Babits Mihály Kulturális Központ, Szekszárd

 

Murális munkák:

2016- Miskolc, Lévay Református Gimnázium, művészi feliratok festése | 2015- Füzér, Felső vár művészeti festése | 2010- Miskolc, Múzsák Kertje, freskó | 2007- Sárospatak, Szent Erzsébet Ház homlokzatának művészeti festése (szerző és kerámia: Vincze Ildikó, festés: Balogh Zsófiával) | 2007- Miskolc, Diósgyőri Kézműves Alkotóház, díszítőfestés | 2007- Miskolc, Kemény utca, napóra terv, festés | 2006- Miskolc-Tapolca, Bártfai utcai villa, díszítőfestés |2002- Miskolc, Nyilas Misi Ház, díszítőfestés | 2001- Miskolc, Fráter György Katolikus Gimnázium, Árpád-ház szentjeinek fája (szerző: Vincze Ildikó, Balogh Zsófia, festés: László Dániel, Sütő Róbert)

 

Díjak:

2014- XXII. Miskolci Téli Tárlat, Herman Ottó Múzeum és a Miskolci Galéria díja | 2014- 61. Vásárhelyi Őszi Tárlat, Simon Sándor munkajutalom | 2013- Budapest Galéria ösztöndíja – Krems | 2011- Mazsaroff Miklós-díj | 2008- Barcsay-díj | 2006- Hajdúsági Nemzetközi Művésztelep, Különdíj

 

„Sütő Róbert Barcsay-díjas és Mazsaroff Miklós-díjas festőművész …alkotásai előtt sokszor nehéz is eldönteni, vajon absztrakcióval, természetelvűséggel, vagy a természetelvűség szokásostól eltérő értelmezésével állunk szemben: olyanfajta képépítéssel, amelynek során a művész a formai szerveződés általános törvényszerűségeit kutatja, akár az erdő, a növények, akár a házak, ipari épületek világáról, akár az üveggolyóba zárt távolságról van szó. Természetelvűség ez is, csak nem a merev lehatároltság és mozdulatlanság elvét vallja, éltető ereje a gondolat és a mozdulat szüntelen mozgása és változása. Ennek engedelmeskedik a művész, amikor egyazon vagy hasonló motívumnak több darabból álló variációs sorát teremti meg. Sütő Róbert éppen két évtizede jár ezen az úton, így ezt a szemléletet, gondolkodást, képekkel hitelesített kompozíciós elvet művészete legjellemzőbb vonásának tekinthetjük. Az ezredfordulót követően több utat járt végig, több szemléletmóddal próbálkozott, amelyek közül mindegyik alkalmas lett volna arra. hogy önállóan kitöltsön egy életművet. Benne azonban a belső érzékenység az intellektus kutatóösztönével párosult, így ez szüntelen előrébb vitte őt, miközben újabb és újabb területeket hódított és hódít meg művészete számára, míg a vizsgált területnek, végső fokon ember és természeti/épített környezete, a lélek és az anyag világának is egyre inkább a mélyére hatol.
Sütő Róbert művészetében a kortárs valóság felszínes köpenye alatt rejtőző drámai változások, szubjektív benyomások, személyes érzések szenzuális, szimbolikus, de korszerű megfogalmazására tesz kísérletet. A konceptuális művészet hideg agytornáját túllépve olyan sajátosan új művészi nyelvet teremtett és használ, amely régi jogaiba helyezi vissza a közönség tetszését, mint a műalkotás egyik legfontosabb kritériumát. Művészetében a vászon, a festék, a kép szenzuálisan teszik felfoghatóvá gondolatait, elképzeléseit, érzéseit. Egy ember nélküli világban történő különös időutazásával visszafordítani látszik az időt: a konceptuális művészettel párhuzamos dimenzióban indul el, egy egészen új irányba. Sütő Róbert művészetében – az úgynevezett „természetes széptől” eltérően – van egyfajta (a puszta fizikai és érzéki adottságokhoz képest valamiképpen átlényegített) transzcendentalitás, ami bizonyos értelemben kívül helyezi őt közös valóságunk állandósága alól. A Sütő művek formai felszínén és tartalmi mélységén túl, a fizikai valóság festékrétege mögött létezik egy láthatatlan, dinamikus transzcendencia, amely túllép a vászon nyújtotta lehetőségek szorító kereteiből, túllép az ecset nyomvonalának kényszerítő kötöttségéből, a megváltoztathatatlannak vélt fizikai tényszerűségekből.
Sütő Róbert művészetét az akciófestészet és az absztrakció között kell elhelyeznünk. Földön túli tájakon, parttalan lebegésben, légüres térben, vörös izzásban, fagyos rianásban, sárga, kék, vörös, fekete bársonymezőkön. foltok és vonalak ölelésében, takarásában, pormentes művészi hangon, a mesterség, a tudás nagyvonalú pedantériájával, egy kozmikus távlatú valóság tisztán csengő üveghangján szól hozzánk. Az ember nélküli táj metszeteit a felülről csörgő sejtelmes színfüggönyök, a horizonton a szemnek megnyugvást kínáló szín modulációk valamiféle éteri tér tömbjévé alakítják át a négyzetes felületeket. A párhuzamos, frontális formák egyidejűleg hozzák mozgásba a szemlélőben a képfelület síkját és a mélység érzetét, mint ellenhatást, amely így mindkét végletet megóvja az eltűnéstől vagy az egyértelművé válástól.
A látvány ellenére a művész nem támadja meg indulatos mozdulatokkal vásznait, inkább nagyvonalú, puha ecsetvonásokkal simogatja a felületet, s úgy érvényesíti a színeket, hogy nem zárja kalitkába őket. A hatalmas színmezők mögött előbukkanó tájképek izgatottan várják, hogy átlépjünk az ő világukba. A képek a nézőt érzelmileg megragadják, megpörgetik, beszippantják, míg egyszer csak azt vesszük észre, hogy elveszítettünk mindenfajta racionális kontrollt, s a képben létezünk tovább, ahol az ember nélküli víz alatti vagy víz feletti világot egyszerre érezzük viharosnak és békésnek, hangosnak és csendesnek, feszültnek és megnyugtatónak.
Sütő Róbert javában alkotó művész, ezért művészettörténeti elhelyezése korai lenne. Annyi azonban bizonyos, hogy a 21. századi magyar festészet progresszív irányához kapcsolódik, azokhoz az alkotókhoz, akik az európai festészetből is ugyanezt a szellemet szívták magukba, akár Rothko-ban, akár Still-ben, akár Motherwell-ben találnak rokonra. De talán még ennél is fontosabb, hogy olyan szín és formavilágot sikerült létrehoznia, amely jellegzetesen, sajátosan és a teljesség igényével csak az övé. Közben pedig hasonlóan teljes, tökéletesen zárt és egyben nyitott világképet teremt, olyat, amely a mikro- és makrovilágot egyformán magába fogadja, nyitva hagyva az utat a további kibomlás lehetőségei előtt.”

 

Részlet N. Kovács Zita művészettörténész megnyitó beszédéből,
Elhangzott: STATUS / Sütő Róbert kiállítása, Kalocsa Városi Galéria, 2019. február 15.

 

sutorobert.com

Hozzászólás